Παρασκευή, 15 Φεβρουάριος 2013
ΟΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ
Μια πολύ μεγάλη δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους χιλιάδες συναδέλφους μας μετά την ψήφιση του Ν.4093/2012, καθώς νομοθετήθηκε η οριζόντια περικοπή του εφάπαξ βοηθήματος των Τομέων Πρόνοιας του ΤΕΑΠΑΣΑ, για όσους είναι ασφαλισμένοι πριν την 31-12-1992 και αποχώρησαν ή θα αποχωρήσουν από την 01-08-2012 και μετά και για τους οποίους δεν έχει χορηγηθεί η απόφαση χορήγησής του.
Μειώσεις κατά 1,94% για τους ασφαλισμένους στο Τ.Π.Α.Σ. (για όσους εντάχθηκαν στα Ταμεία της πρώην Ε.Χ.) και κατά 45,49% για τους ασφαλισμένους στον Τ.Π.Υ.Α.Π. (για όσους εντάχθηκαν στα Ταμεία της πρώην Α.Π.), οι οποίοι παράλληλα, χάνουν και από το συμπληρωματικό εφάπαξ του Τ.Π.Δ.Υ. εκτός του 15% που επιβλήθηκε με τον Ν.4024/2011, ένα νέο ποσοστό της τάξεως του 22,67%.
Μια πολύ μεγάλη δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους χιλιάδες συναδέλφους μας μετά την ψήφιση του Ν.4093/2012, καθώς νομοθετήθηκε η οριζόντια περικοπή του εφάπαξ βοηθήματος των Τομέων Πρόνοιας του ΤΕΑΠΑΣΑ, για όσους είναι ασφαλισμένοι πριν την 31-12-1992 και αποχώρησαν ή θα αποχωρήσουν από την 01-08-2012 και μετά και για τους οποίους δεν έχει χορηγηθεί η απόφαση χορήγησής του.
Μειώσεις κατά 1,94% για τους ασφαλισμένους στο Τ.Π.Α.Σ. (για όσους εντάχθηκαν στα Ταμεία της πρώην Ε.Χ.) και κατά 45,49% για τους ασφαλισμένους στον Τ.Π.Υ.Α.Π. (για όσους εντάχθηκαν στα Ταμεία της πρώην Α.Π.), οι οποίοι παράλληλα, χάνουν και από το συμπληρωματικό εφάπαξ του Τ.Π.Δ.Υ. εκτός του 15% που επιβλήθηκε με τον Ν.4024/2011, ένα νέο ποσοστό της τάξεως του 22,67%.
Έγκαιρα η Ομοσπονδία είχε καταγγείλει ως αναξιόπιστες και αυθαίρετες τις προαναφερόμενες μειώσεις, που στηρίχθηκαν σε μια αναλογιστική εκτίμηση του Υπουργείου Εργασίας στα πλαίσια της ανταποδοτικότητας εισφορών – παροχών, η οποία στηρίχθηκε αποκλειστικά στις πάγιες μηνιαίες εισφορές και όχι στις επιπρόσθετες έκτακτες ασφαλιστικές μας εισφορές, που καταβάλουμε, όπως τις διαφορές των βασικών μισθών σε κάθε βαθμολογική και μισθολογική προαγωγή, για την μεταβολή του ΕΧΥ, για την ποσοστιαία κράτηση επί των οδοιπορικών (εκτός έδρας) κ.λ.π., αλλά ούτε και λήφθηκαν υπόψη τα έσοδα από την πρόσθετη εργασία μας στα γήπεδα, η αμοιβή της οποίας εκχωρήθηκε στο ασφαλιστικό μας Ταμείο.
Θα πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η Διοίκηση του Ταμείου, έλαβε την τελευταία διετία σκληρά μέτρα <αυτορρύθμισης> (αύξηση τακτικών – εκτάκτων εισφορών – ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για ΤΠΑΣ τα 31 έτη ασφαλιστικής σχέσης κ.λ.π.), προκειμένου να αντιμετωπίσει την απομείωση των αποθεματικών λόγω PSI και να συνεχίσει να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμο και με ταμειακή ρευστότητα.
Οι προαναφερόμενες μειώσεις γίνονται ακόμα μεγαλύτερες εάν συνυπολογιστεί και η μείωση των αποδοχών (Β. Μ. – Ε.Χ.Υ. – επιδομάτων) επί των οποίων υπολογίζεται το εφάπαξ και ανέρχονται στο ΤΠΑΣ από 7,10% για όσους συνταξιοδοτούνται με το βαθμολογικό βαθμό του Α/Β΄, στο 8,60% για τον Μ. Β. του Α/Υ΄, στο 9,80% στον Μ.Β. του Α/Δ΄, στο 11,40% για τον Μ.Β. του Ταξιάρχου και φτάνει στο 16,00% στον Μ.Β. του Αρχηγού. Ανάλογες φυσικά είναι και οι μειώσεις για το ΤΠΥΑΠ, λόγω της μείωσης των συντάξιμων αποδοχών. Αξιοσημείωτο, όμως, είναι ότι οι αναλογιστικές μελέτες που εκπονήθηκαν από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κατ' εντολή της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής παραμένουν στα συρτάρια της από τον περασμένο Οκτώβριο παρότι, όπως έχουμε πληροφορηθεί, ανατρέπουν πλήρως τα συμπεράσματα της Δ/νσης Αναλογιστικών Μελετών του ΥΠΕΚΑ, βάσει των οποίων έγιναν οι ποσοστιαίες περικοπές.
Και δεν έφθαναν οι παραπάνω περικοπές. Από την 1.1.2014 καταργούνται οι προαναφερόμενες μειώσεις, αλλά μας έρχεται ένας νέος δυσερμήνευτος μαθηματικός τύπος υπολογισμού του εφάπαξ, στο σύνολο του εργασιακού βίου γι' αυτούς που δεν θα έχουν λάβει το εφάπαξ έως την 31.12.2013, που συνδέει την ανταποδοτικότητα, την βιωσιμότητα, τον αριθμό των αποστρατευόντων, των ασφαλισμένων που παραμένουν στο σύστημα και καθιστά ανέφικτη την οποιαδήποτε πρόβλεψη για το τι προσδοκούν να λάβουν.
Αδικημένοι, τελικά, όσοι παρέμειναν στην ενεργό υπηρεσία, καθώς πίστεψαν μια αναξιόπιστη πολιτεία που διατυμπάνιζε ότι θα τιμωρηθεί η πρόωρη συνταξιοδότηση.
Αδικημένοι, καθώς βλέπουν ότι η προσδοκία μιας ζωής εξανεμίζεται χωρίς να τους δίνεται μια επαρκής και σοβαρή αιτιολόγηση, τους μισθούς να κατρακυλούν και η προσδοκία μιας μεγαλύτερης σύνταξης να απομακρύνεται μετά και την ποσοστιαία κλιμακωτή μείωση στο μικτό άθροισμα (αφού προηγουμένως έχουν αφαιρεθεί τα διάφορα χαράτσια) της κύριας, επικουρικής και μετοχικής σύνταξης.
Απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση, η οποία πρέπει επιτέλους να εκφραστεί για τους Αστυνομικούς και να μην μείνει στα προεκλογικά λεγόμενα, ώστε η όποια μείωση του εφάπαξ, αν απαιτείται φυσικά, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στα υπαρκτά οικονομικά δεδομένα του Ταμείου και στην κατεύθυνση διασφάλισης της μακροχρόνιας βιωσιμότητάς του.
Η πρόταση περί "απεξάρτησης" από την εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας, ως άλλωστε ισχύει στις Ένοπλες Δυνάμεις, έρχεται μετά από 40 χρόνια αδράνειας (εντάχθηκαν οι τομείς σε αυτό με το ΝΔ 1/68) και εκτιμάται ότι θα δώσει την δυνατότητα το ίδιο το Ταμείο να ρυθμίζει «τα του οίκου του», αν και απαιτείται τελικά αρκετός χρόνος έως ότου λειτουργήσει εκ νέου το Ταμείο με την νέα μορφή.
Θα πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η Διοίκηση του Ταμείου, έλαβε την τελευταία διετία σκληρά μέτρα <αυτορρύθμισης> (αύξηση τακτικών – εκτάκτων εισφορών – ελάχιστος χρόνος ασφάλισης για ΤΠΑΣ τα 31 έτη ασφαλιστικής σχέσης κ.λ.π.), προκειμένου να αντιμετωπίσει την απομείωση των αποθεματικών λόγω PSI και να συνεχίσει να είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμο και με ταμειακή ρευστότητα.
Οι προαναφερόμενες μειώσεις γίνονται ακόμα μεγαλύτερες εάν συνυπολογιστεί και η μείωση των αποδοχών (Β. Μ. – Ε.Χ.Υ. – επιδομάτων) επί των οποίων υπολογίζεται το εφάπαξ και ανέρχονται στο ΤΠΑΣ από 7,10% για όσους συνταξιοδοτούνται με το βαθμολογικό βαθμό του Α/Β΄, στο 8,60% για τον Μ. Β. του Α/Υ΄, στο 9,80% στον Μ.Β. του Α/Δ΄, στο 11,40% για τον Μ.Β. του Ταξιάρχου και φτάνει στο 16,00% στον Μ.Β. του Αρχηγού. Ανάλογες φυσικά είναι και οι μειώσεις για το ΤΠΥΑΠ, λόγω της μείωσης των συντάξιμων αποδοχών. Αξιοσημείωτο, όμως, είναι ότι οι αναλογιστικές μελέτες που εκπονήθηκαν από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κατ' εντολή της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής παραμένουν στα συρτάρια της από τον περασμένο Οκτώβριο παρότι, όπως έχουμε πληροφορηθεί, ανατρέπουν πλήρως τα συμπεράσματα της Δ/νσης Αναλογιστικών Μελετών του ΥΠΕΚΑ, βάσει των οποίων έγιναν οι ποσοστιαίες περικοπές.
Και δεν έφθαναν οι παραπάνω περικοπές. Από την 1.1.2014 καταργούνται οι προαναφερόμενες μειώσεις, αλλά μας έρχεται ένας νέος δυσερμήνευτος μαθηματικός τύπος υπολογισμού του εφάπαξ, στο σύνολο του εργασιακού βίου γι' αυτούς που δεν θα έχουν λάβει το εφάπαξ έως την 31.12.2013, που συνδέει την ανταποδοτικότητα, την βιωσιμότητα, τον αριθμό των αποστρατευόντων, των ασφαλισμένων που παραμένουν στο σύστημα και καθιστά ανέφικτη την οποιαδήποτε πρόβλεψη για το τι προσδοκούν να λάβουν.
Αδικημένοι, τελικά, όσοι παρέμειναν στην ενεργό υπηρεσία, καθώς πίστεψαν μια αναξιόπιστη πολιτεία που διατυμπάνιζε ότι θα τιμωρηθεί η πρόωρη συνταξιοδότηση.
Αδικημένοι, καθώς βλέπουν ότι η προσδοκία μιας ζωής εξανεμίζεται χωρίς να τους δίνεται μια επαρκής και σοβαρή αιτιολόγηση, τους μισθούς να κατρακυλούν και η προσδοκία μιας μεγαλύτερης σύνταξης να απομακρύνεται μετά και την ποσοστιαία κλιμακωτή μείωση στο μικτό άθροισμα (αφού προηγουμένως έχουν αφαιρεθεί τα διάφορα χαράτσια) της κύριας, επικουρικής και μετοχικής σύνταξης.
Απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση, η οποία πρέπει επιτέλους να εκφραστεί για τους Αστυνομικούς και να μην μείνει στα προεκλογικά λεγόμενα, ώστε η όποια μείωση του εφάπαξ, αν απαιτείται φυσικά, θα πρέπει να ανταποκρίνεται στα υπαρκτά οικονομικά δεδομένα του Ταμείου και στην κατεύθυνση διασφάλισης της μακροχρόνιας βιωσιμότητάς του.
Η πρόταση περί "απεξάρτησης" από την εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας, ως άλλωστε ισχύει στις Ένοπλες Δυνάμεις, έρχεται μετά από 40 χρόνια αδράνειας (εντάχθηκαν οι τομείς σε αυτό με το ΝΔ 1/68) και εκτιμάται ότι θα δώσει την δυνατότητα το ίδιο το Ταμείο να ρυθμίζει «τα του οίκου του», αν και απαιτείται τελικά αρκετός χρόνος έως ότου λειτουργήσει εκ νέου το Ταμείο με την νέα μορφή.
Αντιπρόεδρος Οικονομικών Π.Ο.ΑΣ.Υ.
ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗΣ Αντώνης
ΖΑΧΑΡΙΟΥΔΑΚΗΣ Αντώνης