Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2011

Προτάσεις επί του Κώδικα Μεταθέσεων απο την Ένωση Αστυνομικών Ν. Σάμου

Προτάσεις για τον Κώδικα Μεταθέσεων προς την Π.Ο.ΑΣ.Υ.

Σάμος , 29 Σεπτεμβρίου 2011
Αριθμ. Πρωτ: 301/ 3/ 7
================
«ΕΠΙΣΤΟΛΗ»

Προς: Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων (Π.Ο.ΑΣ.Υ.) 
Κοιν: (1) Πρωτοβάθμιες Οργανώσεις (Διαμέσω Π.Ο.ΑΣ.Υ)
        (2) Αστυνομικά Τμήματα-Μέλη μας

Μέσα στον κυκεώνα της συνεχόμενης αφαίμαξης των μισθών των ένστολων, έρχεται να προστεθεί και η αμφιβολία για μία σειρά από θέματα τα οποία άπτονται των μεταθέσεων και μετακινήσεων του αστυνομικού
προσωπικού. Όλα αυτά με την  τροποποίηση του Κώδικα
Μεταθέσεων με το Π.Δ 85/2011 το οποίο ψηφίσθηκε  την 16/09/2011 στα πλαίσια του οποίου δεν δόθηκε από τους αρμόδιους στην Ομοσπονδία (Π.Ο.ΑΣ.Υ), κατά τα λεγόμενα της,    όπως είχαν υποσχεθεί, κανένα χρονικό περιθώριο για Διαβούλευση αν και περιείχε θέματα που αφορούν το Αστυνομικό Προσωπικό και μόνο.

Το συγκεκριμένο Π.Δ. εκτός από την ρύθμιση κάποιων θεμάτων με θετικό τρόπο αναφέρεται και στα εξής παράδοξα:

1) ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ (άρθρο 7§9 Π.Δ. 85/2011): Ποιος θα μπορεί πλέον να εκπροσωπεί τους συναδέλφους, όταν η «κρίση διαταγής ανωτέρου» επισύρει ανώτερη πειθαρχική ποινή (απόταξη) και άρα … λόγο μετακίνησης από την υπηρεσία όπου υπηρετεί, του οποιουδήποτε συνδικαλιστή για 10 χρόνια!! – Στις επόμενες εκλογές είναι πολύ πιθανό να μην υπάρχουν ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ στα ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΑ των τοπικών ενώσεων. – ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ Η ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΩΝ «ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΩΝ», προκειμένου όσοι συμμετάσχουν σε τέτοιες διαδικασίες να έχουνε ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και να μπορούν να υποστηρίζουν και να εκφράζουν τους θιγόμενους συναδέλφους, απέναντι στις αυθαιρεσίες της διοίκησης;
 Επιπλέον, ακόμη και αν αυτή η διάταξη δεν τεθεί στη βάση της διασφάλισης της ελεύθερης συνδικαλιστικής έκφρασης, από την άλλη «καταδικάζει» και κάθε συνάδελφο, ο οποίος μπορεί ναι μεν ίσως δίκαια να έχει μετατεθεί για λόγους πειθαρχίας, αλλά από την άλλη κανένας δεν μπορεί να αντιληφθεί το λόγο για τον οποίο ο εν λόγω αστυνομικός δεν θα μπορεί να επιστρέψει στην περιοχή από όπου μετατέθηκε, ακόμη και μετά από 10 χρόνια, ανεξάρτητα μάλιστα από το αν συγκεντρώνει τα μόρια και τις λοιπές προϋποθέσεις, προκειμένου να μετατεθεί. Δηλαδή αναφερόμαστε σε μία διάταξη, η οποία επί της ουσίας αναιρεί ΟΛΟ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ των αντικειμενικών μορίων του Π.Δ. 100/2003.

2) 2) ΜΕΤΑΘΕΣΗ ΓΙΑ ΣΟΒΑΡΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΗΣΗ  (άρθρο 9§2 Π.Δ. 85/2011): Οι πρώτες σκέψεις του προσωπικού που εκπροσωπούμε στο άκουσμα της ύπαρξης αυτής της διάταξης, ήταν λίγες και εύκολα κατανοητές. «Ποιος θα είναι αυτός ο οποίος θα καθορίζει εν έτη 2011 τις «σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες», ένα υπηρεσιακό όρο που στην πράξη και σε  πλείστες όσες περιπτώσεις, έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί  «πέπλο συγκάλυψης» των σχεδίων εξωραϊσμού των «κακών και απείθαρχων» αστυνομικών από τη διοίκηση – και που έως σήμερα εκδηλωνόταν με αποσπάσεις και προσωρινές μετακινήσεις.  Ποιο θα είναι, εφ’ όσον δεν αναφέρεται κάποιο, το «ΚΡΙΤΗΡΙΟ» για την επιλογή τους προς μετακίνηση προσωπικού; - ΠΟΙΟΙ θα είναι αυτοί οι οποίοι θα χαρακτηρίζονται ως «κατάλληλοι & επιλεκτέοι» για ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΘΕΣΗ;

3) 3) ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΛΟΓΩΝ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ (ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ) ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΩΝ (άρθρο 2§6 Π.Δ. 85/2011): Δεν είναι δυνατόν οι κατ’ εξαίρεση μετατιθέμενοι συνάδελφοι να μπαίνουν στην ενιαία επετηρίδα, δεδομένης της ΜΗΔΕΝΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ που παρατηρείται προς την επαρχία τα τελευταία χρόνια  με 1 ή 2 θέσεις ανά διεύθυνση! Δηλαδή που θα φτάσουμε; Στο Νομό Σερρών όπου προκηρύχθηκαν 2 μόλις θέσεις μεταθέσεων Αστυφυλάκων στις τακτικές μεταθέσεις Αστυφυλάκων, ΚΑΙ ΟΙ 2 ΜΕΤΑΤΙΘΕΜΕΝΟΙ συνάδελφοι ΜΕΤΑΤΙΘΕΝΤΑΙ ΜΕ ΚΑΤ’ ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΑ! Ωραία ως εδώ, γιατί όντως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι πιθανότατα υπαρκτά. Από την άλλη όμως, τι φταίει ο συνάδελφος Αστυφύλακας ο οποίος μάζεψε με κόπο 95 μόρια περιμένοντας καρτερικά να μετατεθεί και βλέπει το «ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ» να παραγκωνίζει τα μόριά του και στην πράξη όλες οι εκτελούμενες μεταθέσεις να καλύπτονται στο σύνολό τους από ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ!. Και σε αυτή την παράλληλη επετηρίδα που διαμορφώνεται εμείς πάμε να εισάγουμε και άλλες εξαιρέσεις; (Βλέπε τρίτεκνοι, συγγενείς με αναπηρία κ.τ.λ.).
Καλό θα ήταν αυτές οι κατ’ εξαίρεση μεταθέσεις να εκτελούνται με κάποιο παράλληλο τρόπο. Π.χ. με την προσθήκη σχετικής διάταξης η οποία να προβλέπει, ότι «αν οι θέσεις που προκηρύσσονται προς πλήρωση στην περίοδο των τακτικών μεταθέσεων ανά βαθμό, είναι λιγότερες από πέντε, τότε οι θέσεις αυτές καλύπτονται με βάσει τα μόρια, ενώ  δύναται να καλυφθεί και αντίστοιχος αριθμός μεταθέσεων από αστυνομικούς που συγκεντρώνουν κατ’ εξαίρεση κριτήρια μετάθεσης». Δηλαδή στο παράδειγμα των Μεταθέσεων για Σέρρες έτους 2011, επειδή ο αριθμός των μετατιθέμενων Αστυφυλάκων ήταν μικρότερος από 5 (για την ακρίβεια 2), θα μετατεθούν 2 συνάδελφοι με μόρια, ενώ θα δίνεται η δυνατότητα και σε έως 2 ακόμα άτομα, να μετατεθούν κατ’ εξαίρεση εκτός σειράς μορίων και με βάση της μεταξύ τους προτεραιότητα (ανάλογα με τον λόγο εξαίρεσης για τον καθένα). Με τον τρόπο αυτό οι εξαιρέσεις θα κρίνονται μεταξύ τους, όταν ο αριθμός των θέσεων θα είναι πάρα πολύ μικρός, αλλά ταυτόχρονα δεν θα μένει ανικανοποίητη και η πλειονότητα των συναδέλφων οι οποίοι καρτερικά συγκεντρώνουν μόρια σε όλα τα μέρη της Ελλάδας. Η «παράλληλη» αυτή επετηρίδα, δεν θα έχει εφαρμογή, στην περίπτωση που ο αριθμός των θέσεων που προκηρύσσονται είναι μεγαλύτερος από 5, οπότε στην περίπτωση αυτή οι εξαιρέσεις θα καλύπτονται από το σύνολο των θέσεων που προκηρύχθηκαν (όπως ισχύει και σήμερα). Δηλαδή αν για τις Σέρρες είχανε προκηρυχθεί  για παράδειγμα 7 θέσεις, τότε από αυτές τις 7 θέσεις θα καλυφθούν και οι μεταθέσεις με μόρια αλλά και οι κατ' εξαίρεση. Με την εισαγωγή της "παράλληλης" αυτής επετηρίδας σε περίπτωση που προκηρύσσονται ελάχιστες θέσεις προς μετάθεση, θα υπάρχει κάποια ελπίδα και για τους υπόλοιπους συναδέλφους (που δεν εμπίπτουν σε κάποια εξαίρεση), ώστε κάποια στιγμή να μετακινηθούν.

4) 4) ΑΜΕΤΑΘΕΤΟ ΣΕ ΓΡΑΦΕΙΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ κ.τ.λ. (άρθρο 7§1 Π.Δ. 85/2011): Με ποια κριτήρια «επιλέγονται» και στέλνονται προς εκπαίδευση οι συνάδελφοι οι οποίοι περνάνε αυτές τις εκπαιδεύσεις; Κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει την περίπτωση (αυτό που σε πολλές περιπτώσεις εικάζεται), ότι πρόκειται για επιλογή ατόμων αρεστών στην εκάστοτε διοίκηση. Ωραία και αν κάποιος αντί για «άκρη» διαθέτει πτυχίο και μεταπτυχιακό αντίστοιχης ειδικότητας με την εν λόγω θέση, ποιος θα του εξασφαλίζει ότι θα μπορεί κατά προτεραιότητα να επιλεγεί για την θέση αυτή π.χ. του πληροφορικού – top user σε μία Αστυνομική Διεύθυνση; Και αντ’  αυτού ο νέος κώδικας μεταθέσεων τι λέει; Ότι προκειμένου να μπορεί κάποιος άλλος να καταλάβει αυτή τη θέση θα χρειάζεται η ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΜΕΝΗ ΚΡΙΣΗ  του Διευθυντή της εκάστοτε Αστυνομικής Διεύθυνσης. Και με ποιο τρόπο ο εκάστοτε διευθυντής «δεσμεύεται» να τοποθετεί σε κάποια θέση ένα πτυχιούχο αντί για κάποιον αρεστό (ενδεχόμενα και δικό του) ο οποίος ήδη καλύπτει την εν λόγω θέση;  

Όσον αφορά την παράθεση των προτάσεων μας είναι κατά την άποψη μας ξεκάθαρη:

Α) Η κατάργηση της παραγράφου που αφορά τις μεταθέσεις για υπηρεσιακές ανάγκες, για τους λόγους που αναφέραμε και στην παρ.(2) . Οι υπηρεσιακές ανάγκες μπορούν να καλυφθούν όπως μέχρι πρότινος καλύπτονταν (τακτικές-έκτακτες μεταθέσεις βάσει μορίων, αποσπάσεις, προσωρινές μετακινήσεις). Δεν χρειάζεται να μπαίνουμε σε σκέψεις μετάθεσης του Αστυνομικού Προσωπικού χωρίς την Βάση των ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΙΡΙΩΝ-ΜΟΡΙΑ που μας θυμίζουν  άλλες «ΜΑΥΡΕΣ ΕΠΟΧΕΣ».

Β) Η διευκρίνιση μετάθεσης του  Αστυνομικού για λόγους ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ. Ας διευκρινιστεί ποιοι θα είναι οι λόγοι ,που θα οδηγούν ένα Αστυνομικό εξορισμένο από το σπίτι του για 10 ΧΡΟΝΙΑ. Τι βαθμό αδικήματος θα οδηγεί  τον Αστυνομικό σε υποχρεωτική  μετάθεση  10 ΧΡΟΝΩΝ; Πταίσμα, πλημμέλημα, κακούργημα;  Επίσης , όπως γνωρίζουμε,  όσων αφορά τους συναδέλφους Αστυνομικούς, που ασχολούνται με τον Συνδικαλισμό και ο ρόλος τους  είναι να «κοινωνούν» τα προβλήματα της ομάδας    εργαζομένων που εκπροσωπούν, κάτι το οποίο οδηγεί σε ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΗ ΚΡΙΤΙΚΗ σε κάποιες περιπτώσεις της Ιεραρχίας για τυχόν ακραίες ή λανθασμένες πράξεις ή παραλείψεις, για τις οποίες είναι πειθαρχικά ελεγκτέος στην παρούσα φάση. Ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν οι συνδικαλιστές να κρίνονται ως «απλοί» αστυνομικοί, όταν κρίνουν «υπηρεσιακές καταστάσεις», καθώς έτσι χάνει ο κάθε συνάδελφος το περιθώριο να γνωστοποιηθεί και να εκφραστεί το πρόβλημά του μέσω του συνδικαλισμού και να αποτελέσει μία «κακή» εντολή-οδηγία η οποία μελλοντικά δεν θα επιχειρηθεί να επαναληφθεί.

Γ)Η δημιουργία παράλληλης επετηρίδας για τους τρίτεκνους, δικαστικές  επιμέλειες κ.τ.λ όπως αναφέραμε και στη παρ.3, ώστε να μην φτάνουμε στο σημείο να αδικείται ΚΑΤΑΦΑΝΕΣΤΑΤΑ  ο συνάδελφος Αστυνομικός  ο οποίος μάζεψε με κόπο 95 μόρια περιμένοντας καρτερικά να μετατεθεί και  να βλέπει το «ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ» να παραγκωνίζει τα μόριά του και στην πράξη όλες οι εκτελούμενες μεταθέσεις να καλύπτονται στο σύνολό τους από ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ με προτεραιότητα έναντι των μορίων!

Δ) Προς την κατεύθυνση της απαλοιφής των ενδείξεων «υποκειμενικής επιλογής» των ατόμων για τις θέσεις σε γραφεία πληροφορικής, εγκληματολογικών ερευνών κ.τ.λ., προτείνεται η συμπερίληψη στα πλαίσια του άρθρου αυτού και της εξής παραγράφου: «Η μετάθεση άλλων αστυνομικών για την κάλυψη των ίδιων ως άνω θέσεων, πραγματοποιείται κατά προτεραιότητα όταν ο ενδιαφερόμενος αστυνομικός διαθέτει περισσότερα τυπικά προσόντα για την κάλυψη της εν λόγω θέση όπως πτυχίο πανεπιστημίου ή μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης σε αντίστοιχη με την θέση ειδικότητα».
Με τον τρόπο αυτό και με την ενσωμάτωση της πρότασης μας επιτυγχάνεται πλέον η τοποθέτηση στις θέσεις αυτές των πλέον καταλληλότερων αστυνομικών από την άποψη γνώσεων και τεχνικής κατάρτισης η οποία αποτελεί απόρροια του κατεχόμενου από αυτούς κατά περίπτωση τίτλου σπουδών.
Έτσι δίνεται το περιθώριο σε όποιον αστυνομικό το επιθυμεί να διεκδικήσει μία αντίστοιχη θέση, χωρίς να απογοητεύεται από το γεγονός ότι η ρύθμιση αυτή εισάγει ουσιαστικά το αμετάθετο όσων ήδη και σε παρελθόντα χρόνο έχουν τοποθετηθεί οργανικά στις θέσεις αυτές.
Άμεση επίσης απόρροια της εν λόγω ρύθμισης, σύμφωνα με την τροποποίηση που προτείνουμε, αποτελεί ότι με τον τρόπο αυτό και με την καθιέρωση τυπικών προσόντων, και άρα άμεσα μετρήσιμων, για την κάλυψη μίας εξειδικευμένης θέσης, δεν θα έχει βάση η κατά καιρούς από πολλούς συναδέλφους κριτική για «αδιαφανή» επιλογή ατόμων για την κάλυψη αντιστοίχων θέσεων.

Η αλήθεια είναι ότι μέχρι πρότινος πιστεύαμε ότι στην σκέψη για την καθιέρωση ενός Π.Δ που αφορά το Αστυνομικό Προσωπικό λαμβάνονται υπ’ όψιν δύο παράγοντες: Ο ένας παράγοντας είναι προφανώς η Υπηρεσία και οι Υπηρεσιακές Ανάγκες και ο έτερος παράγοντας και ο πιο ουσιαστικός, κατά την ταπεινή μας γνώμη, το Αστυνομικό Προσωπικό το οποίο και αφορά. Λυπούμαστε, γιατί συμπεραίνουμε ότι μάλλον το Αστυνομικό Προσωπικό-παράγων Άνθρωπος, είχε μικρότερο ειδικό βάρος από την ίδια την Υπηρεσία και τις Υπηρεσιακές Ανάγκες στην κατάρτιση των τροποποιήσεων του Π.Δ.100/2003. Ας μην ξεχνάμε ότι πάνω απ’ όλα ο Αστυνομικός είναι και Άνθρωπος και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θίγεται καθ’ οποιονδήποτε τρόπο η ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ του. Αυτός είναι που στηρίζει με την συνεισφορά του το οικοδόμημα του Οργανισμού της Ελληνικής Αστυνομίας, οπότε δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αγνοείται τόσο αυτός όσο και η ψυχολογία του.

Αναμένουμε κάθε περαιτέρω ενημέρωση  από την ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ για την τροποποίηση των ανωτέρω δίκαιων ζητημάτων στα πλαίσια της αναθεώρησης του Π.Δ 100/2003 δίνοντας  έτσι το μήνυμα στους συναδέλφους,  ότι η προσπάθεια που κάνει η Ομοσπονδία και οι Πρωτοβάθμιες είναι και ουσιαστική, και ότι όταν εκδηλώνεται συγκροτημένα και διακατέχεται από σωστή επιχειρηματολογία και λογικές απόψεις, οδηγεί σε θετικά αποτελέσματα και ότι από την άλλη δεν αρκούμαστε στην απλή ανταλλαγή «ανακοινώσεων» και «αλληλογραφίας» μεταξύ μας. Σε αντίθετη περίπτωση, παρακαλούμε όπως μας γνωρίσετε την ενδεχόμενη αρνητική απάντηση του Υπουργείου, ή κάθε άλλου εμπλεκόμενου στην όλη διαδικασία φορέα, προκειμένου να γνωρίζουμε τη στάση που ο καθένας κρατάει απέναντι στα αιτήματα του αστυνομικού προσωπικού.